ISO 9001:2015
ISO 9001:2015 is sinds15 september 2018 de normversie waarop u gecertificeerd kan worden.
Weet u al genoeg en wil u meteen een afspraak voor hulp bij het invoeren van uw systeem aanvragen?
Lees dan niet verder maar vul het contactformulier in en ik zoek contact met u.
Er is oog voor meer belanghebbenden dan alleen de klant.
Gevraagd wordt om eerst de context van de organisatie vast te stellen. Daarbij is het van belang om te benoemen welke belangrijke punten er spelen binnen uw bedrijf. Hierin kunnen zaken als marktpositie, ontwikkelingen in de markt, verwachtingen over technologische verbeteringen, beschikbaarheid van grondstoffen/ werkkrachten, cultuur binnen het bedrijf etc. benoemd worden.
Dan wordt gevraagd in kaart te brengen welke belanghebbenden er zijn. En ook wat verwacht U van de belanghebbenden en omgekeerd wat verwacht de belanghebbende van U. Bij belanghebbenden valt te denken aan klanten, personeel, leveranciers, omwonenden, etc. De invulling is sterk afhankelijk van wat u doet en waar u dat doet.
De risicobenadering brengt het systeem veel dichter bij uw bedrijfsvoering.
In uw bedrijfsvoering bent u (al dan niet bewust) voortdurend bezig met het beheersen van risico’s. Het helpt enorm om op papier te zetten wat de speerpunten zijn. Als dat gebeurd is kun je daar ook je controlemechanismes omheen bouwen. Zo’n controlemechanisme kan een procedure of werkinstructie zijn.
Maar misschien is alleen een meetstaat ook wel goed genoeg. Het is aan u om het te bepalen. Dat betekent wel dat je het ook moet kunnen verdedigen wanneer daar naar gevraagd wordt. Let wel zelfs kansen kunnen risico’s zijn (denk maar aan “waar haal ik het personeel vandaan om deze klus te klaren”).
Ik kom veel ondernemers tegen die echt vinden dat de context-analyse helpt bij het bereiken van hun doelen met het bedrijf.
Minder registraties als harde eis benoemd in ISO 9001:2015
De kern wordt weergegeven in 4.4.2 : “Voor zover nodig moet de organisatie:
- gedocumenteerde informatie onderhouden om de uitvoering van haar processen te ondersteunen;
- gedocumenteerde informatie bijhouden om het vertrouwen te hebben dat de processen worden uitgevoerd zoals gepland.”
Wat betekent dat nu? Het betekent vooral dat het uw keuze is om wel of niet registraties en procedures/ instructies te maken. Daarop zijn wel uitzonderingen zoals bijvoorbeeld voor de directiebeoordeling en interne audits.
Kennis moet beschikbaar zijn maar competenties van personeel zijn ook een aandachtspunt.
Wat is hier nu het voordeel van? Kennis hoeft niet noodzakelijk in de mensen te zitten, dat kan ook in uw documentatie of systemen. Dat het bij personeel om de competenties gaat betekent dat er naast diploma’s ook veel meer ruimte is voor andere manieren zoals ervaring. En, ja, om te bewijzen dat de competenties aanwezig zijn moet u wel gedocumenteerde informatie bijhouden.
Meer ruimte in ISO 9001:2015 om delen van de norm als “niet van toepassing” te verklaren.
Het is uw bedrijf en uw systeem! Eigenlijk kun je van alle aspecten stellen dat ze niet van toepassing zijn afhankelijk van uw omstandigheden. Koop je alleen maar dingen in die nauwelijks invloed hebben op uw product of dienst. En is het ook nog zo dat het alleen maar om kleine bedragen gaat. Waarom zou je dan van alles moeten regelen? Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. De toets is volgens de norm dat het niet van toepassing verklaren van delen van de norm geen invloed mag hebben op het garanderen van de kwaliteit van uw product (of dienst) en uw bedrijf nog steeds in staat blijft om de klanttevredenheid te verhogen.
Samenvattend: ISO 9001:2015 geeft veel meer vrijheid om eigen keuzes te maken en alleen vast te leggen wat er toe doet!
Wat een gedoe zult u misschien zeggen. Maar eigenlijk zijn er vooral voordelen. ALDEV zal samen met u aan de slag gaan om uw systeem helemaal klaar voor de ISO 9001:2015 versie te maken.
Wat moet er gebeuren voor het bouwen van een ISO 9001:2015 systeem?
Punten zijn o.a. het opzetten van de context analyse, het uitwerken van uw systeem om risico’s te beheersen en kansen op te pakken, het denken in competenties in plaats van diploma’s, etc.
Ook niet vergeten moet worden dat u misschien wel procedures of werkinstructies heeft die u eigenlijk alleen maar had geschreven omdat iemand u ooit verteld heeft dat dat een eis was. Grote kans dat de huidige versie van de
ISO 9001 norm niet meer vraagt om gedocumenteerde informatie over deze onderwerpen. Het kan enorm helpen om uw systeem lean en mean te maken door deze dan te laten vervallen. Ik wil alleen wel weerstand bieden aan regelmatig gehoorde uitspraak dat al dat papier maar onzin is, vaak verheldert een uitgeschreven werkinstructie of verslag de zaken best wel. Gedocumenteerde informatie (ja dat is de term die ISO 9001:2015 gebruikt) hoeft trouwens niet letterlijk op papier te staan, alleen een elektronisch systeem is net zo goed in veel gevallen.
Interne audits en de directiebeoordeling blijven wel verplichte onderdelen, maar wees nou eerlijk: als u deze echt naar de geest van de norm uitvoert kun je er toch alleen maar beter van worden?! En trouwens als u wilt kunnen we ook bij het uitvoeren van de interne audits en de directiebeoordeling ondersteuning bieden.
Uw systeem volgens ISO 9001 2015 versie opzetten?
Vraag een kennismaking- of informatiegesprek aan!